VÄLFÄRDSOMRÅDES-VALET 2022
1. Vården skall planeras utgående från patientens behov
Det skall vara lätt för patienten att ta sig till vården, antingen digitalt eller på plats. Den som blir sjuk skall inte behöva fundera på vem som ordnar vården eller ifall det är specialsjukvård eller primärvård utan vårdkedjan skall fungera med så lite byrokrati som möjligt för patienten. Rådgivningen och hälsocentralen skall finnas där människorna bor, för specialsjukvård kan det vara ändamålsenligt att ta sig längre bort för att få den bästa expertisen. Digitala tjänster skall utvecklas och utnyttjas över kommungränserna men man skall alltid få träffa en läkare/sjukskötare på plats ifall man så önskar.
2. Vårdpersonalen skall ha tid att ge god vård
Välmående personal ger god vård. Personalen lider av att ha så bråttom att de inte hinner vårda och bemöta alla patienter så bra de skulle önska. Då det fattas personal hinner de ofta bara med det allra nödvändigaste och patienten blir lämnad ensam tex då ett vårdingrepp är över. Vi behöver tillräckligt med personal, kompententa vikarier och gott ledarskap. Då det finns tillräckligt med personal som mår bra i arbetet får patienterna också god vård. Här kan du läsa min insändare om ämnet:
I min blogg har jag samlat korta historier från mitt jobb på olika sjukhus.